2/2004: IDENTITATE / ALTERITATE
Revistă editată
de Catedra de Literatură Comparată şi Estetică,
Facultatea de Litere, Universitatea
„Al. I. Cuza”, Iaşi
Publicaţie academică
fondată de IOAN CONSTANTINESCU
Colegiul onorific:
Ştefan Avădanei, Yves
Chevrel, Paul Cornea, Livia Cotorcea, Dan Grigorescu, Andrei Hoişie, Henning
Krauß, Georgeta Loghin, Hertha Perez, Iulian Popescu, Eugen Simion,
Elena-Brânduşa Steiciuc, Mihai Zamfir
Director: Viorica
S. Constantinescu
Redactori
responsabili de număr:
Mihaela Cernăuţi-Gorodeţchi, Cătălin
Constantinescu
Tehnoredactare şi
corectură:
Livia Iacob,
Adrian Crupa, Bogdan-Ştefan Mândru
CUPRINS
Yves Chevrel,
Littératures européennes, littérature européenne? 7
Viorica S.
Constantinescu, Fénelon şi amurgul clasicilor 15
Alina Maria
Asavei, Identitate şi pluralism cultural din perspectivă antropologică
19
Ilinca Ilian,
Creación de la identidad cultural: el
destino de la cultura latinoamericana
23
Elena-Brânduşa
Steiciuc, L’identité maghrébine à travers trois auteurs d’expression
française: Mouloud Mammeri, Driss Chraïbi, et Albert Memmi 37
Adrian Crupa,
Proiecţii spaţiale ale
identităţii/alterităţii în gîndirea
tradiţională românească 47
Najib Redouane,
Temps et fonctionnement textuel chez Rachid Mimouni 55
Guy Dugas, Les
habits noirs de Mordekhaï. La mauvaise conscience dans
La Statue de sel 63
Ana-Maria Ştefan,
Images of the
Other in a Historical Play:
Răzvan şi Vidra
by Bogdan Petriceicu Hasdeu
69
Iulian Costache,
Jocurile alterităţii în definirea identităţii eminesciene 73
Cătălin
Constantinescu, Construcţia identităţii în
Ilustra rîndăşiţă a lui Miguel
de Cervantes 83
Mihaela
Cernăuţi-Gorodeţchi, Shrek(!) sau
oroarea de alteritate 97
Dany Bourdet,
Pratiques communicationnelles médiatisées et identité en Europe de l’Est:
les implications identitaires en jeu
dans un certain usage du
“Chat”
par les étudiants roumains
101
Gheorghe Iorga,
Europa ezoterică
până la Johannes Meister Eckart
111
Thomas Freller,
„El timbre luminoso del Estado”
– Echos von Pablo de Olavides „cruzada de las luces” in der deutschen Literatur
der Spätaufklärung
123
Jeong-O Park, Romanian Studies in
Korea
149
Călina Gogălniceanu, Romanian Confronted with the Pronunciation of English
159
Iulian-Cătălin
Dănilă, Începuturile presei italiene şi
româneşti şi corelarea cu spaţiul cultural european
163
Manuela Macarie,
Authors, Prints and Paintings in the Georgian Period 167
Liliana Vernică,
„Pe cînd umbla Dumnezeu pe pămînt” sau Dumnezeu în tradiţia poporului român
177
Şerban Fotea,
Contributions à une métaphysique chrétienne de l’amour 185
Efstratia
Oktapoda-Lu, L’Orient de Victor Hugo: un voyage imaginaire
193
Gheorghe Macarie,
Habent sua fata libelli 201
Emine Bogenç
Demirel, Voyage romanesque par le biais des photographies 213
Leonida Maniu, De
la tragedia epocii clasice la idila perioadei alexandrine 221
Petruţa Spânu,
„Camoufler le fantastique dans le quotidien...” 227
Dana Iuliana
Geangalău, Rituri funerare comune la rromi 235
Livia Cotorcea,
Velimir Hlebnikov şi Pavel Filonov 239
Yvette
Bénayoun-Szmidt, Du désir et de la douleur dans
Patio–Opéra intime
de Sapho 249
Livia Iacob,
Parodia literară în căutarea identităţii generice 259
Anca
Toderaşcu-Adumitroaie, A Translational Challenge: Wordplay in the "Sampson
and Gregory” Scene 265
Adrian Voica,
Convergenţe intertextuale 273
COMENTARII ŞI
RECENZII
Cătălin
Constantinescu, Atuuri şi mize în construcţia europeană 277
Bogdan-Ştefan
Mândru, Transdisciplinaritatea.Manifest
278
Livia Iacob,
Înţelepciunea calmă 281
Elena-Brânduşa
Steiciuc, Rachid Mimouni entre littérature
et engagement 283
Mihaela
Cernăuţi-Gorodeţchi, Între aici şi
altundeva. Fascinaţia unei Alte Lumi
285
Dragoş Carasevici,
Arta teatrului 293
Mircea
Fotea, O nouă viziune asupra Mioriţei
294